Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Α.Σ.ΠΑΙ.ΤΕ (Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης)

ΥΠΑΡΞΙΑΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ (EXISTENTIAL INTELLIGENCE)

Πρόγραμμα ΕΠΠΑΙΚ 2011-2012, Θεσσαλονίκη 
Επιμέλεια: Χρήστος Γώγος 
Μάθημα: Παιδαγωγική Ψυχολογία & Διαπροσωπικές Σχέσεις. Πολλαπλή νοημοσύνη 
                                       

Η υπαρξιακή νοημοσύνη είναι η ικανότητα να τοποθετεί το άτομο τον εαυτό του στις διαστάσεις του κόσμου - άπειρο και απειροελάχιστο - και να σέβεται και να προβληματίζεται πάνω σε διάφορα υπαρξιακά ζητήματα της ανθρώπινης φύσης, όπως τη σημασία της ζωής, την έννοια του θανάτου, τη μοίρα του φυσικού και ψυχικού κόσμου και να βιώνει εμπειρίες, όπως την αγάπη ενός άλλου προσώπου ή να χάνεται στη μαγεία ενός έργου τέχνης. Η υπαρξιακή νοημοσύνη περιλαμβάνει την ικανότητα ενός ατόμου να χρησιμοποιεί τις συλλογικές αξίες και τη διαίσθηση για να καταλάβει τους άλλους και τον κόσμο γύρω του.
Άτομα που διαπρέπουν σε αυτήν την νοημοσύνη συνήθως είναι σε θέση να δουν τη γενική εικόνα. Φιλόσοφοι, θεολόγοι και πνευματικοί ηγέτες (life coaches), κοσμολόγοι (cosmologists),  είναι μεταξύ εκείνων που ο Howard Gardner βλέπει ότι έχουν υψηλή υπαρξιακή νοημοσύνη.


Παραδείγματα ανθρώπων με υψηλό δείκτη υπαρξιακής νοημοσύνης ήταν ο Αριστοτέλης, ο Πλάτων, ο Σωκράτης, ο Αϊνστάιν, ο Κομφούκιος, ο Βούδας, ο Άγιος Αυγουστίνος, ο Χριστός.

Χαρακτηριστικά ανθρώπων με υπαρξιακή νοημοσύνη



  • Βλέπουν τη γενική εικόνα
  • Ενδιαφέρονται για τα ερωτήματα που αφορούν τη ζωή, το θάνατο και τη μεταθανάτια ζωή
  • Είναι ικανοί να κοιτάξουν πέρα από τις αισθήσεις για να εξηγήσουν φαινόμενα
  • Παρουσιάζουν αφηρημένη εικόνα
  • Δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για την κοινωνία και τους γύρω τους
  • Κάνουμε συνδέσεις μεταξύ αυτών που μάθαμε στην τάξη με τον κόσμο έξω από αυτήν.
  • Πριν δώσουμε οδηγίες, κάνουμε μια γενική επισκόπηση.
  • Δίνουμε τη δυνατότητα στους μαθητές μας να βλέπουν τα πράγματα από πολλές διαφορετικές οπτικές γωνίες ώστε να μπορέσουν να δουν τη γενική εικόνα.
  • Εφαρμόζουμε τις οδηγίες μας σε όλο το αναλυτικό πρόγραμμα.
  • Μαθαίνουμε στους μαθητές μας να συνοψίζουν τις πληροφορίες που έμαθαν σε ένα μάθημα.
  • Καλούμε στην τάξη ανθρώπους που έχουν να δώσουν μια διαφορετική οπτική.
  • Μαθαίνουμε στους μαθητές μας να ετοιμάζουν με τη σειρά τους μαθήματα και να τα διδάσκουν στους συμμαθητές τους.



 Τρόποι να αναπτύξουμε την υπαρξιακή νοημοσύνη


  • Κάνουμε συνδέσεις μεταξύ αυτών που μάθαμε στην τάξη με τον κόσμο έξω από αυτήν.
  • Πριν δώσουμε οδηγίες, κάνουμε μια γενική επισκόπηση.
  • Δίνουμε τη δυνατότητα στους μαθητές μας να βλέπουν τα πράγματα από πολλές διαφορετικές οπτικές γωνίες ώστε να μπορέσουν να δουν τη γενική εικόνα.
  • Εφαρμόζουμε τις οδηγίες μας σε όλο το αναλυτικό πρόγραμμα.
  • Μαθαίνουμε στους μαθητές μας να συνοψίζουν τις πληροφορίες που έμαθαν σε ένα μάθημα.
  • Καλούμε στην τάξη ανθρώπους που έχουν να δώσουν μια διαφορετική οπτική.
  • Μαθαίνουμε στους μαθητές μας να ετοιμάζουν με τη σειρά τους μαθήματα και να τα διδάσκουν στους συμμαθητές τους.

Μαθητές με υπαρξιακή νοημοσύνη

Οι μαθητές με υπαρξιακή νοημοσύνη αναζητούν την ουσιαστική μάθηση εντάσσοντας τις πληροφορίες που τους δίνονται σε ένα γενικότερο πλαίσιο και ψάχνουν για συνδέσεις ανάμεσα σε όλα τα μαθήματα της διδακτέας ύλης. Αρέσκονται στο να συνθέτουν ιδέες βάσει αυτών που έχουν μάθει και απολαμβάνουν τη λογοτεχνία και τα έθιμα άλλων πολιτισμών. Παρουσιάζουν δυνατούς δεσμούς με την οικογένεια και τους φίλους τους, γεγονός που οδηγεί στη δημιουργία μιας ισχυρής ταυτοποίησης με τη γειτονιά και την πόλη τους. Κατ’ επέκταση έχουν έντονο το αίσθημα ότι ανήκουν σε μια παγκόσμια κοινότητα και συχνά εμπλέκονται σε αγώνες με πολιτικό και κοινωνικό περιεχόμενο. Τέλος, φροντίζουν τον εαυτό και την υγεία τους.
Τα επαγγέλματα που θα ταίριαζαν σε μαθητές με υπαρξιακή νοημοσύνη είναι: Καλλιτέχνης, Αστρονόμος, Ηθοποιός, Φιλόλογος, Προγραμματιστής εικονικής πραγματικότητας, Κοινωνιολόγος, Ψυχολόγος, Θεολόγος

Ο μαθητής

Ελκύεται από θεμελιώδη ερωτήματα προέλευσης και προορισμού του ανθρώπου.

Επεξεργάζεται την πολυπλοκότητα των αντικειμενικών ζητημάτων.

Αναζητά την πραγματικότητα μέσα από την ανομοιότητα των περιεχομένων της.

Αναλύει σημειολογικά διάφορα έργα τέχνης.

Ενδιαφέρεται για το συσχετισμό των κοινωνικών φαινομένων και την επίδρασή τους στην ποιότητα ζωής του ανθρώπου.

Συχνά επιμένει ζητώντας από τους "μεγάλους" απαντήσεις, που οι ενήλικες αδυνατούν να δώσουν.

Ενίοτε χαρακτηρίζεται ως ιδιόρρυθμος.

Αρέσκεται στο διάλογο και τις συζητήσεις.

Αναρωτιέται και προσπαθεί να προσεγγίσει την "πλήρη επίγνωση" του σύμπαντος, της διαφορετικότητας, της πολυπλοκότητας. 

Δεν αποστηθίζει πληροφοριακά στοιχεία.

Μαθαίνει αναλύοντας, συνθέτοντας και αξιολογώντας τις πληροφορίες από περισσότερα εγχειρίδια που προσεγγίζουν ένα γνωστικό αντικείμενο.

Γράφει ποίηση.

Διαβάζει Καζαντζάκη, Εγγονόπουλο, Εμπειρίκο, την Αγία Γραφή, αρχαίους έλληνες τραγικούς ποιητές, ακόμη και πραγματείες Θεοσοφίας.

Οραματίζεται τον εαυτό του να ασχολείται με την κοινωνιολογία της υγείας, η με την εκπαίδευση κοινωνικά αποκλεισμένων ομάδων.


Ενίσχυση την υπαρξιακής νοημοσύνης

Ο εκπαιδευτικός φροντίζει ώστε η εκπαιδευτική διαδικασία να εμπλουτίζεται και να σχεδιάζεται έτσι, ώστε οι μαθητές να εκτίθενται σε μία μεγάλη ποικιλία γενικών διερευνητικών δραστηριοτήτων, όπως διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, θέματα, επαγγέλματα, χόμπι, πρόσωπα, μέρη, γεγονότα, προβολές, διαλέξεις, συζητήσεις, εκδηλώσεις, τα οποία δεν περιλαμβάνονται κατ’ ανάγκη στο κοινό αναλυτικό πρόγραμμα. Υπεύθυνοι για αυτό το σχεδιασμό είναι επίσης οι γονείς, και οι ίδιοι οι μαθητές.
Στη συνέχεια, η εκπαιδευτική διαδικασία θα περιλαμβάνει επιπλέον εκπαιδευτικό υλικό και μεθόδους, οι οποίες προάγουν την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και κινητοποιούν συναισθήματα. Μέρος αυτής της διαδικασίας μπορεί να γίνει στην κοινή τάξη και ένα μέρος σε άλλη αίθουσα, για παράδειγμα στην αίθουσα οπτικοακουστικών μέσων. Οι δραστηριότητες αυτές στόχο έχουν την καλλιέργεια της κριτικής και δημιουργικής σκέψης, την επίλυση προβλημάτων, τη συναισθηματική εμπλοκή στη διαδικασία της μάθησης, την καλλιέργεια των μεταγνωστικών δεξιοτήτων, τη χρήση πηγών ανωτέρου επιπέδου και την καλλιέργεια γραπτών, προφορικών και οπτικών/εκφραστικών δεξιοτήτων επικοινωνίας.

Σε μια τρίτη φάση εμπλέκονται οι μαθητές, οι οποίοι επιθυμούν να αφιερώσουν χρόνο προκειμένου να μελετήσουν έναν τομέα που οι ίδιοι επιλέγουν. Με αυτό τον τρόπο ο εκπαιδευτικός επιδιώκει:

Για μια δημιουργική διδασκαλία, προσανατολισμένη στο συγκεκριμένο στόχο, κρίνονται αναγκαία, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:
Θεματικές ενότητες, που κυρίως προσφέρονται για την καλλιέργεια και ενίσχυση της υπαρξιακής νοημοσύνης είναι η κοινωνιολογία, η ψυχολογία, οι θεωρίες των φεμινιστικών κινημάτων, η περιβαλλοντική αγωγή, η θεατρική αγωγή, η διαλεκτική και η κριτική θεώρηση του κόσμου, η αγωγή υγείας, η λογοτεχνία.
Ο εκπαιδευτικός θα εμπλέξει το μαθητή σε θέματα θεμελιώδη-υπαρξιακά, διατυπώνοντάς τα με όρους ευρύτερων φιλοσοφικών ερωτημάτων και αναζητήσεων. Κρίσιμα ιστορικά γεγονότα (πχ. το Ολοκαύτωμα), επιστημονικές ιδέες (πχ. η εξέλιξη των ειδών), βασικοί άξονες των αναφορών των μέσων ενημέρωσης (πχ. οικονομική κρίση και επιπτώσεις στην υγεία) θα μπορούσαν να αποτελέσουν το έναυσμα για τον προβληματισμό και κατανόηση των διαφόρων κόσμων που μας περιβάλλουν: του φυσικού κόσμου, του βιολογικού κόσμου, του κόσμου των αντικειμένων, των προσώπων, του εσωτερικού κόσμου.


Η παρουσίαση έργων τέχνης, η ανάλυση κειμένων (λογοτεχνικών, βιβλικών, πατερικών, επικαιρότητας ) και η υλοποίηση ενός σχεδίου εργασίας, θα μπορούσε να προσφέρει στους μαθητές προοπτικές για ευκαιρίες συνολικής θεώρησης του κόσμου. Έτσι ώστε να συνδυάσουν τις ποικίλες θεωρίες και αντιλήψεις, όπως διατυπώνονται ως γενικές αρχές, και να επιτύχουν μια λογική συνοχή, που τους επιτρέπει, με βάση κοινά γνωρίσματα, να τις ιεραρχούν ή να εξηγούν την αμοιβαία τους σχέση, καθώς και την αιτιώδη τους σχέση, δηλαδή πώς η μία μπορεί να μας οδηγεί στην άλλη. 


Ωστόσο, κάθε φορά, σύμφωνα με τον Gardnerπρέπει να δίδεται σημασία στον τρόπο που εφαρμόζεται και καλλιεργείται η συγκεκριμένη νοημοσύνη, δεδομένου ότι δεν αρκεί απλώς και μόνο η εφαρμογή της. Επιπλέον ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να φροντίζει για την καλλιέργεια των δεξιοτήτων και ικανοτήτων, που η κοινότητα και η κοινωνία γενικότερα, θεωρούν επιθυμητές και αποδεκτές. Ενώ δεν θα πρέπει να αξιολογείται ο μαθητής για το επίπεδο της συγκεκριμένης νοημοσύνης που διαθέτει. 
Εν κατακλείδι ο εκπαιδευτικός στην προσπάθεια καλλιέργειας και ανάπτυξης της νοημοσύνης των μαθητών του, θα πρέπει να επιδιώκει όπως και ο Η. Gardner: «...να κατανοήσουν τον κόσμο, όχι μόνο επειδή ο κόσμος είναι συναρπαστικός και το ανθρώπινο μυαλό είναι περίεργο. Αλλά να τον καταλάβουν έτσι ώστε  να πάρουν θέση για να γίνει  καλύτερος».

1. Woolfolk A. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Επιμέλεια: Μπότσαρη - Μακρή Ε. Έλλην, Αθήνα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΟΣΦΥΟΠΥΕΛΙΚΟΣ ΡΥΘΜΟΣ Ο οσφυο-πυελικός ρυθμός αφορά σε ένα ειδικό, οργανωμένο πρότυπο κίνησης που xαρακτηρίζεται από το συντονισμό της περιοχής της οσφύος και των ισχίων που συνδέονται με τη λεκάνη κατά την κίνηση κάμψης-έκτασης της σπονδυλικής στήλης (ΣΣ), 1-3 όπου παρατηρείται πρόσθια και οπίσθια κλίση της λεκάνης. 4  Πρόκειται, δηλαδή για την αρμονική συνεργασία κορμού, πυέλου και ισχίων που αποτελούν ένα ευέλικτο, δυναμικό σύνολο που προσαρμόζεται στις όποιες απαιτήσεις για στάση, βάδιση και επιβίωση γενικότερα. 5 Η πυελική ζώνη συνδέει το σκελετό του κορμού με τα ισχία. Αποτελείται από δύο ανώνυμα οστά που συντάσσονται εμπρός με την ηβική σύμφυση και πίσω με τη σπονδυλική στήλη, με την παρεμβολή του ιερού οστού με τις ιερολαγόνιες αρθρώσεις. 6  Η συσχέτιση της πυέλου και της οσφυϊκής μοίρας βασίζεται στο ότι, η οσφυϊκή μοίρα της ΣΣ εδράζεται στο ιερό οστό. Τα ισχία υποβαστάζουν τη λεκάνη και δέχονται αθροιστικά όλες τις ροπές που τους διοχετεύονται από το ιερό οστό.
Κάταγμα colles Το κάταγμα colles αφορά σε κάταγμα του περιφερικού άκρου της κερκίδας. Από την εποχή του Ιπποκράτη εως τον 19ο αι. τα κατάγματα αυτά εκλαμβάνονταν, λανθασμένα, ως εξαρθρήματα του καρπού (Peltier, 1984). Η παλαιότερη ακριβής περιγραφή του κατάγματος έγινε από τον Pouteau. Δεν έτυχε ιδιαίτερης προσοχής εκτός Γαλλίας. Ο Abraham Colles, το 1814, βασισμένος στην κλινική εικόνα, περιέγραψε το κάταγμα και πιστώθηκε το όνομά του (Patel & Paksima, 2010). Κύρια αιτία είναι τα ατυχήματα (πτώση στο επηρεαζόμενο άκρο, άμεση πλήξη, βία), ενώ ως ενοχοποιητικοί παράγοντες αναφέρονται: •           Κακής ποιότητας οστό ( οστεοπόρωση) •           Έλλειψη ασβεστίου και βιταμίνης D •           Μετεμμηνόπαυση (έλλειψη οιστρογόνων) •           Μειωμένη μυïκή μάζα •           Προχωρημένη ηλικία (πιο εύθραυστα οστά) •           Συμμετοχή στον αθλητισμό (Fernandez, Gruen & Herndon, 1997. O'Neill et al, 2001. MacDermid et al, 2002. Hollevoet & Verdonk,
Έξω Διάστρεμμα Ποδοκνημικής (ΠΔΚ) Lateral Ankle Sprain (LAS) Ιστορικό νόσου 1723, ο Jean - Louis Petit τονίζει τις δυσμενείς επιπλοκές των διαστρεμμάτων της ΠΔΚ άρθρωσης, επί ανεπαρκούς αντιμετώπισης 1773, o Bromfield W . επίσης τονίζει την επικίνδυνη φύση των διαστρεμμάτων της ΠΔΚ 1803, o Alexis Boyer αναφέρεται στις συνδεσμικές κακώσεις μελετώντας πτωματικά παρασκευάσματα 1934, ο Elmslie RC . περιγράφει τη θεραπεία της πλευρικής αστάθειας της ΠΔΚ άρθρωσης με τη χρήση μοσχεύματος από τη μηριαία περιτονία 1965, πρώτος ο Freeman Μ. περιέγραψε τη λειτουργική αστάθεια της ΠΔΚ Αιτιολογία Κύρια αιτία είναι οι πτώσεις, η έντονη σωµατική δραστηριότητα, η εντατική άθληση Ο μηχανισμός κάκωσης είναι η πελματιαία κάμψη με ανάσπαση έσω χείλους και προσαγωγή του άκρου ποδός. Ως π ροδιαθεσικοί παράγοντες αναφέρονται: το αυξημένο σωµατικό βάρος τα ακατάλληλα υποδήματα η χρόνια εξωτερική αστάθεια ΠΔΚ η κακή φυσική κατάσταση η ανεπαρκής προθέρμανση πριν την