Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
  Τα Δικαιώματα των Ασθενών

Σήμερα, ίσως περισσότερο από ποτέ, τίθεται επιτακτικά το ζήτημα της αρετής και της ευθύνης του επιστήμονα, η οποία δεν σταματά εκεί όπου τελειώνει το έργο του. “...πᾶσά τε ἐπιστήμη χωριζομένη δικαιοσύνης και τῆς ἄλλης ἀρετῆς πανουργία, οὐ σοφία φαίνετaι....” υποστήριζε ο Πλάτων δια στόματος Μενέξενος (Πλάτωνος, “Μενέξενος” 347 a). Kάθε, δηλαδή, πνευματική επίδοση, όταν χωρίζεται από τη δικαιοσύνη και την άλλη αρετή, φαίνεται πανουργία και όχι σοφία. Ομοίως ο Παπανούτσος  αναφέρει πως “άκρη δεν έχει κανενός η ευθύνη, εφόσον έγινε η αιτία ν’ αρχίσει να ξετυλίγεται μια σειρά πράξεων”.
Αδιαμφισβήτητα, η σχέση των ασθενών με τους λειτουργούς υγείας διέπεται και πλαισιώνεται από ιδιαίτερους και ξεχωριστούς κανόνες, ακριβώς λόγω της παροχής υπηρεσιών που σχετίζονται με το πολυτιμότερο αγαθό που αποτελεί τη βάση κάθε παραγωγικής δραστηριότητας, την υγεία.
Στο χώρο της υγείας, η Δεοντολογία και η Ηθική κατέχουν πρωταρχική θέση, γεγονός που καταδεικνύεται από την αρχαιότητα και την εποχή του Έλληνα πατέρα της Ιατρικής, Ιπποκράτη (ωφελέειν ή μη βλάπτειν). Ηθικά ζητήματα περιλαμβάνονται σε κάθε σχεδόν κατάσταση. Ακόμη και μια, εκ πρώτης όψεως, απλή, περιγραφική δήλωση, ενδέχεται να εμπεριέχει μια αξιολογική στάση. Βέβαια, ο ρόλος της ηθικής κρίσης είναι εμφανέστερος στις πιο περίπλοκες καταστάσεις, όπου ο επαγγελματίας υγείας χρειάζεται να αποφασίσει πώς να δράσει σε σχέση με το όφελος και τα δικαιώματα τους ασθενούς του.
Η προστασία των δικαιωμάτων των ασθενών αποτελεί ουσιαστικό παράγοντα διασφάλισης του επιπέδου φροντίδας για την υγεία των πολιτών. Στην Ελλάδα, το 1992, με το νόμο Νόμο 2071/ΦΕΚ 123/92, άρθ. 47, διατυπώνονται τα δικαιώματα του ασθενούς, σε μια προσπάθεια προστασίας του πολίτη, σε συνδυασμό με καλύτερη παροχή υπηρεσιών υγείας. Μεταξύ άλλων, στο συγκεκριμένο νόμο αναφέρεται: το δικαίωμα προσεγγίσεως του ασθενούς στις υπηρεσίες του νοσοκομείου, το δικαίωμα της παροχής φροντίδας σ’ αυτόν με τον οφειλόμενο σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, το δικαίωμα να συγκατατεθεί ή να αρνηθεί κάθε διαγνωστική ή θεραπευτική πράξη, που πρόκειται να διενεργηθεί σε αυτόν, το δικαίωμα άρτιας πληροφόρησης, το δικαίωμα  κατάθεσης, αρμοδίως, διαμαρτυριών και ενστάσεων.
Είναι φανερό ότι παρέχεται αδρά ένα βασικό πλαίσιο κατοχύρωσης των δικαιωμάτων του ασθενούς. Στην πράξη όμως διαπιστώνεται, συχνά, ελλιπής ευαισθητοποίηση σε στοιχειώδη ζητήματα Βιοηθικής. Ο φόρτος εργασίας, η ολοένα αυξανόμενη προσέλευση των ασθενών στο νοσοκομείο, η πιθανή αντικειμενική αδυναμία του ασθενούς να αντιληφθεί τη βαρύτητα και τη σοβαρότητα της κατάστασής του, οι ιδιαίτερες και ενίοτε άκρως στρεσογόνες συνθήκες άσκησης του κλινικού έργου, το ιδιόμορφο κοινωνικό-πολιτισμικό σύμπλοκο που καθορίζει τη στάση όλων μας απέναντι στην ασθένεια ή ακόμα και η συνεχώς αυξανόμενη απαίτηση των ασθενών για πιο ποιοτικές υπηρεσίες υγείας, αποτελούν, ορισμένες φορές, μερικές από τις αιτίες δημιουργίας της εντύπωσης παραγνώρισης των δικαιωμάτων των ασθενών.
  Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι, το να καθοριστεί ποιο είναι το καλύτερο για τον ασθενή σε μια συγκεκριμένη περίπτωση και ποιες είναι οι ενδεικνυόμενες δράσεις που απορρέουν από την επιθυμία για ευεργεσία του, δεν είναι απλό και αυτονόητο. Το ίδιο ισχύει για όλες τις βασικές δεοντολογικές αρχές, όπως ο σεβασμός της αυτονομίας, αξιοπρέπειας και ιδιωτικότητας του ατόμου, η ισότητα, η ειλικρίνεια, η εμπιστοσύνη κ.λ.π. Οι ηθικές αποφάσεις μπορεί να αποβούν ακόμη πιο δύσκολες λόγω της ταυτόχρονης ύπαρξης συγκρουόμενων αξιών μέσα στην ίδια περίπτωση. Η εστίαση στις υποχρεώσεις ενός ατόμου μπορεί σε μια περίπτωση να έχει μεγαλύτερη σημασία από την εστίαση στα δικαιώματά του ενώ σε μια άλλη περίπτωση μπορεί να ισχύει το αντίθετο.
Προκύπτει, λοιπόν, ως αδήριτη ανάγκη, εμείς οι λειτουργοί της υγείας, να συμβάλλουμε συντονισμένα μέσω των επαγγελματικών και επιστημονικών μας συλλογικών οργάνων να διαμορφώσουμε και, κυρίως, να εφαρμόσουμε ηθικούς κανόνες, που συνοψίζουν αυτό που θεωρείται σωστό, δέον, πρέπον, αρμόζον, αναγκαίο και ορθό. Επιβάλλεται να αναπτύξουμε την ηθική ικανότητα που ξεκινά αρχικά από τη συμμόρφωση – πειθαρχία σε εξωτερικά επιβαλλόμενους κανόνες ή μαθημένα πρότυπα, για να εξελιχθεί στη συνέχεια μέχρι το επίπεδο της συνειδητής ηθικής επιλογής και του αναστοχασμού. Το χρωστάμε στους ασθενείς μας.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΟΣΦΥΟΠΥΕΛΙΚΟΣ ΡΥΘΜΟΣ Ο οσφυο-πυελικός ρυθμός αφορά σε ένα ειδικό, οργανωμένο πρότυπο κίνησης που xαρακτηρίζεται από το συντονισμό της περιοχής της οσφύος και των ισχίων που συνδέονται με τη λεκάνη κατά την κίνηση κάμψης-έκτασης της σπονδυλικής στήλης (ΣΣ), 1-3 όπου παρατηρείται πρόσθια και οπίσθια κλίση της λεκάνης. 4  Πρόκειται, δηλαδή για την αρμονική συνεργασία κορμού, πυέλου και ισχίων που αποτελούν ένα ευέλικτο, δυναμικό σύνολο που προσαρμόζεται στις όποιες απαιτήσεις για στάση, βάδιση και επιβίωση γενικότερα. 5 Η πυελική ζώνη συνδέει το σκελετό του κορμού με τα ισχία. Αποτελείται από δύο ανώνυμα οστά που συντάσσονται εμπρός με την ηβική σύμφυση και πίσω με τη σπονδυλική στήλη, με την παρεμβολή του ιερού οστού με τις ιερολαγόνιες αρθρώσεις. 6  Η συσχέτιση της πυέλου και της οσφυϊκής μοίρας βασίζεται στο ότι, η οσφυϊκή μοίρα της ΣΣ εδράζεται στο ιερό οστό. Τα ισχία υποβαστάζουν τη λεκάνη και δέχονται αθροιστικά όλες τις ροπές που τους διοχετεύονται από το ι...
Κάταγμα colles Το κάταγμα colles αφορά σε κάταγμα του περιφερικού άκρου της κερκίδας. Από την εποχή του Ιπποκράτη εως τον 19ο αι. τα κατάγματα αυτά εκλαμβάνονταν, λανθασμένα, ως εξαρθρήματα του καρπού (Peltier, 1984). Η παλαιότερη ακριβής περιγραφή του κατάγματος έγινε από τον Pouteau. Δεν έτυχε ιδιαίτερης προσοχής εκτός Γαλλίας. Ο Abraham Colles, το 1814, βασισμένος στην κλινική εικόνα, περιέγραψε το κάταγμα και πιστώθηκε το όνομά του (Patel & Paksima, 2010). Κύρια αιτία είναι τα ατυχήματα (πτώση στο επηρεαζόμενο άκρο, άμεση πλήξη, βία), ενώ ως ενοχοποιητικοί παράγοντες αναφέρονται: •           Κακής ποιότητας οστό ( οστεοπόρωση) •           Έλλειψη ασβεστίου και βιταμίνης D •           Μετεμμηνόπαυση (έλλειψη οιστρογόνων) •           Μειωμένη μυïκή μάζα •    ...
Έξω Διάστρεμμα Ποδοκνημικής (ΠΔΚ) Lateral Ankle Sprain (LAS) Ιστορικό νόσου 1723, ο Jean - Louis Petit τονίζει τις δυσμενείς επιπλοκές των διαστρεμμάτων της ΠΔΚ άρθρωσης, επί ανεπαρκούς αντιμετώπισης 1773, o Bromfield W . επίσης τονίζει την επικίνδυνη φύση των διαστρεμμάτων της ΠΔΚ 1803, o Alexis Boyer αναφέρεται στις συνδεσμικές κακώσεις μελετώντας πτωματικά παρασκευάσματα 1934, ο Elmslie RC . περιγράφει τη θεραπεία της πλευρικής αστάθειας της ΠΔΚ άρθρωσης με τη χρήση μοσχεύματος από τη μηριαία περιτονία 1965, πρώτος ο Freeman Μ. περιέγραψε τη λειτουργική αστάθεια της ΠΔΚ Αιτιολογία Κύρια αιτία είναι οι πτώσεις, η έντονη σωµατική δραστηριότητα, η εντατική άθληση Ο μηχανισμός κάκωσης είναι η πελματιαία κάμψη με ανάσπαση έσω χείλους και προσαγωγή του άκρου ποδός. Ως π ροδιαθεσικοί παράγοντες αναφέρονται: το αυξημένο σωµατικό βάρος τα ακατάλληλα υποδήματα η χρόνια εξωτερική αστάθεια ΠΔΚ η κακή φυσική κατάσταση η ανεπαρκής προθέρμανση πριν την...